sobota

Jak na marketing: Jak fungují triky tyranů a manipulátorů, aneb co funguje v kuchyni, nefunguje na Facebooku

V dnešním díle této zaběhlé rubriky si pod drobnohled vezmeme přednášku o domácím násilí. Jmenuje se Jak fungují triky tyranů a manipulátorů. Akce mě velmi zaujala. A to především svou propagací na Facebooku. Měla by mít podle všeho velký potenciál. Ale naplní ho? Pojďme se o tom přesvědčit.
Událost má, jak jste viděli sami, celkem poutavý název. Tady je ještě vše v pořádku.
Na pozadí se nám však naskýtá nepěkný pohled na řekněme jakýsi plakát - hlavní fotku celé akce. Tento plakát je pojat velice volnou a hravou formou. Pan magistr zřejmě oslovil zkušeného grafika, troufám si tvrdit, že profesionála, protože je vidět, že autor skvěle ovládá práci s panelem pro editaci textu - na plakátu můžeme vidět hned tři různé fonty. Nejsem si úplně jist, zda je to záměr, každopádně to nepovažuji za to nejlepší řešení. Je potřeba si však uvědomit, že se díváme na dílo umělce a v umění neexistují 'dobrá řešení'. Nicméně vyjádření textového pole maličko pokulhává. Například jakou roli má na přednášce hrabě Martucci se pořádně nedozvídáme. Jen že je Ital, zpěvák a celou přednášku doprovodí. Očekával bych tedy, že se nám bližších informací dostane popisku události, ale nebojte, nedostane. Ale k tomu se ještě dostaneme. Teď zpátky ke sdělení plakátu - dále nacházíme informaci, že přednáška bude unikátní, což je bez diskuze skvělý marketingový tah následovaný krátkým výňatkem z autobiografie odborníka na domácí násilí. Pak se už ale posouváme v ději k samotné přednášce. Toto je okamžik zlomu, cituji: 'Přednáška není dlouhá, určitě zajímavá, poučná, srozumitelná v originálním pojetí určená pro širokou veřejnost'. No posuďte sami. Já sám jsem z toho maličko rozpačitý. Přednáška nebude dlouhá to je jisté. Ale nebude určitě zajímavá a poučná. Nebo bude? To ví asi jenom náš italský hrabě a jeho zlé dvojče. Rozhodně je to napínavé. Přesně tahle nejistota mě na takové akce vždy dotáhne. Není to pivo zdarma nebo charisma toho kluka z plakátu, jsou to tyhle momenty.
Blok uzavírá kratičké info k organizaci akce: kdy a kde. Tleskám a píšu plusové body!
Celkovou kompozici plakátu nám na obou stranách vymezují ošklivě oříznuté postavy o něco ošklivějších mužů. Na jedné straně pan magistr v bílém, s odvážnou rozhalenkou jakožto symbol nespoutanosti, volnosti, energického mládí a celkově dobra, zatímco na druhé hrabě Domenico Martucci v tmavém pololesklém sáčku s elegantním šátečkem kolem krku se dá interpretovat jako ono skryté, na první pohled vstřícně se tvářící zlo. Máme tu tedy jasný odkaz na poslání celé přednášky. Za tuto kompozici autora určitě chválím.
Atmosféru celého plakátu pak nenásilně dotváří zklidněné pozadí s moderním orientálním vzorem navozující pocit bezpěcí a náznak zastínění Slunce Měsícem, což zde opět zastupuje jakýsi kontrast dobra a zla, a jejich věčného souboje. Jiné vysvětlení může být kruhový otvor do sklepa nedokonale zakrytý víkem od kanálu, případně samotný kanál, kde byl dle dostupných indicií počat jak hrabě tak český švihák, ale tohoto vysvětlení bych se nedržel, protože přednáška má být zaměřena na domácí násílí.
Tolik k plakátu.
Dále se dostáváme k popisku akce. Odstavec začíná srdečným pozváním na celou akci. Zdařilé? Nemyslím si, níže vysvětlím proč. Následuje krátké osvětlení situace zakončené skvělým lákadlem. Potom se dozvídáme, jak má autor velké srdce a že si myslí, že i mozek. V další větě vyvrací hned dvě věci. Jednak pokud skutečně je tím, za koho se považuje, tedy mužem, který skutečně do hloubky dané problematice rozumí, tak tato přednáška přeci nebude poslední, ne? Čímž poruší svou jedinečnost, která byla avizována již na plakátu - vyvrátit druhou věc.
Řekl bych, že poměrně nešťastně je zde uvedeno 'vstup ZDARMA' až v samotném závěru. Ano, pokud se čtenář prokouše statí až sem bude to pro něho opravdu sladká odměna a dokonalé utvrzení v tom, že na akci dorazí, ale čtenář je Čech. A Čech nebude celý ten článek číst až do konce. Dokonce si ani neotevřel stránku události. V takových případech bych tuto marketingovou bombu, na kterou vsází i můj oblíbený klub, vpálil případnému zájemci už do názvu akce (tedy: VSTUP ZDARMA!!! Jak fungují triky tyranů a manipulátorů) abych v něm vzbudil zájem od samého začátku. Srdečným pozváním tak neučiním.
V odstavečku mi chybí něco málo o hraběti a jeho účelu v rámci přednášky.
Posledním bodem je pak komunikace přes sociální síť, která se v tomto případě velkou měrou podílela na celkovém hodnocení. V první řadě bych zakázal veřejnosti cokoliv na tuto stránku psát. Vtipálků, kteří si chtějí udělat radost z cizího neštěstí je dost. Tady jen pár z nich:
Nápadité jako dildo vražené do prdele. Myslím to jméno.

Tento pán byl velice aktivní v rámci události.

Tady to je sparťan tak to je jasný.


Někteří další se pyšnili sdílením rádoby vtipně souvisejících článků, či hledáním vlakových spojení přes Uhříněves.
Dalším bodem komunikace jsou příspěvky pořadatele na zeď (hojně komentované trolly, což velmi bystře rozpoznal i pořadatel). První příspěvek je napsaný mistrovsky, maličko navnadí čtenáře na část programu ale neprozradí ji úplně. Ale... Ve druhém příspěvku objevujícím se o několik desítek minut později (17:18 a 18:17... Náhoda?) je však už navnazený divák ukojen. Scéna z Mrazíka je prozrazena. Napětí se ztrácí společně se zájmem přijít.
Pořadatel má ale v rukávu eso nebo jak my z marketingu říkáme 'chytačku'.
V tomto případě se jedná o videopozvánku. Videopozvánka je zpracována o něco volněji než plakát, jedná se tedy o jakýsi kinematografiký vřed. Dle mnohých by měla obsahovat varování pro epileptiky. Je skutečně hodně barevné a celkově působí asi tak, že to sestříhali feťáci na odvykačce v rámci skupinové terapie. Celkový význam videa je umocněn hudbou s tématickou lyrikou (put your hand around me, and take me to your basement...) nejspíše od hraběte z Apeninského poloostrova. Komentář k videu nás velmi stručně informuje o přibývajících časech z důvodů velkého zájmu o přednášku tohoto velkého muže.

Celkové hodnocení marketingu akce: 17/10

Žádné komentáře:

Okomentovat